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Biografía de Los Polares - La Fonoteca
foto del grupo Los Polares
Periodos activos
1960
Procedencia
Barcelona
Estado
Inactivo
Publicado por
Fernando Fernández Rego
Fecha publicación
19/04/2010
Estilos
10 fans

En los 60 tuvo lugar el desarrollo del garage y el beat. En España poco a poco comienzan a surgir formaciones, y algunas como Los Salvajes o Los Huracanes alcanzan un importante reconocimiento. Una de esas bandas pioneras del garage en nuestro país fueron los barceloneses Los Polares.

Su carrera comienza a finales del 64 en Masnou (Barcelona) y pronto se convierten en los sustitutos provisionales de Los Salvajes. Entran en el circuito de conciertos germano e incluso llegan a grabar dos singles en Alemania -“Disc Polares Show Band” y “Folk Beat”- que hoy por hoy son inencontrables. Al contrario que otras bandas de la época que a su vuelta de los circuitos de conciertos extranjeros alcanzaron el reconocimiento en nuestro país -Los Tamara, Los Salvajes, Los Bravos-, Los Polares, a pesar de su indudable calidad, no corrieron la mejor de las suertes. Llegan a España en el 66 y asentados en Masnou graban el que sería su único EP español, “¡Qué Chica Tan Formal!” (Sonoplay, 1966).

Los Polares demuestran en estas cuatro canciones ser profundamente conocedores del garage inglés con cadencia rhythm and blues y siguen una tónica por otro lado bastante común en la época que es la adaptación del cancionero ajeno. Se atreven con el “California dreamin’” de The Mamas & The Papas, el “L.S.D.” -“La droga”- de The Pretty Things y el “Respectable” -“¡Qué chica tan formal!”- de The Isley Brothers. Si nos dejamos llevar por el texto de la contraportada del disco -“serán, muy pronto, ídolos para toda la juventud española, como hoy lo son para la catalana”-, vemos que su discográfica tenía muchas esperanzas puestas en ellos. Pero desgraciadamente, aunque llegan a copar algunas portadas, sobre todo las de la revista Fans de la editorial Bruguera, su impacto a nivel nacional sería mínimo.

Comienzan el 67 en el San Carlos Club -local habitual de Los Sirex- participando en prácticamente todos los eventos roqueros de la Ciudad Condal, como el Festival Europa’67 con Los Salvajes, Lone Star, Alex y Los Findes, Los Sirex... Sin embargo, un año después la banda desaparece de la escena poniendo fin a una corta pero intensa carrera.

Alberto López (batería) se integra en primera instancia en la banda de acompañamiento de Tony Ronald y luego en la de Georgie Dann para después pasar por múltiples formaciones como Santabárbara.

En el 89 Cocodrilo lanza un recopilatorio compartido por Los Protones y Los Polares que incluye su única grabación española.

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Discografía del grupo

Comentarios

foto del usuario Toni Martinez sanchez
Toni Martinez sanchez
12 agosto, 2010 at 15:45

Me gustan, además uno de los componentes es tio mio y lo viví, aunque era muy pequeño, lo recuerdo.
Saludos a todos

foto del usuario Sixto Cabiró Llabrés
Sixto Cabiró Llabrés
13 agosto, 2019 at 17:04

Alberto Lópz Ríus, (batería) no estuvo con tantas bandas como indica esta biografía ya que en 1.969 hizo el Servicio Militar en Mahón isla de Menorca (Baleares) en el Regimiento Pipis 46, formando un grupo musical denominado del mismo modo que el nombre del regimiento actuando durante su mili en los distintos locales de la Isla Balear. Perteneció previamente al grupo Época, Los Polares, músico de acompañamiento de T. Ronald y G. Dann …..finalizando su carrera y su vida con Santabárbara ….y UN GRANDISIMO Y ESTIMADO AMIGO MIO (casi un hermano para mí) hasta que en 1.977 un maldito cáncer se lo llevó por delante. A continuación y en un libro que publiqué en el año 2.014, ….esa fue la historia de Pipi’s 46.

PIPI’S 46
Procedència i estil
Grup format a Maó (Quarter de Santiago), per quatre joves militars (peninsulars), d’estil pop i ballables del moment.
Es van formar l’any 1969.
Components
El fet de tenir a Menorca aquell quartet de musics “militars” de primer nivell en aquella època va ser un autèntic luxe. Els seus components eren: Alberto López Rius, bateria i veu (Gergie Dann, Tony Ronald i Santabárbara), que va morir amb 31 anys el 5 juliol de 1977 de càncer d’estómac; José Vercher, (Joselín) baix (Los Cheyenes); Manuel Sanfeliu, guitarra solista i veu. (Tony Ronald i Los Gatos Negros); i Fernando Argenta, guitarra rítmica i veu (Miky y los Tonys), que va morir als 68 anys el 3 desembre 2013 de càncer de pàncrees.
Síntesi
El nom d’aquest grup era degut al regiment d’Infanteria Pipi’s 46 destacat en el Quarter de Santiago de Maó, on els quatre músics prestaven el servei militar a punt d’encetar els anys setanta.
Quan els oficials del quarter es van assabentar de la formació com a grup d’aquells músics professionals, els van facilitar encara més la labor en deixar-los una cambra en les mateixes dependències de la caserna perquè durant tot el dia poguessin assajar, però això sí, amb una condició essencial i infrangible; “…totes les festes o gales en què l’exèrcit els necessitàs per amenitzar les seves vetlades, les patrones, etc., havien de ser sempre atencions prioritàries davant qualsevol altra actuació privada”.
Al principi, Pipi´s 46 actuava els diumenges capvespre a la sala d’actes del col•legi Sant Josep al carrer des Cós de Gràcia de Maó, en el Club Juvenil amenitzant les festetes (guateques) o balls setmanals que s’hi organitzaven sota la tutela de la coneguda i popular religiosa sor Demetria. De vegades, Pipi’s 46 alternava les seves actuacions amb una altra banda de Maó anomenada Distorsion-3.
A mesura que es van donar a conèixer en l’àmbit musical de Menorca, els van començar a ploure els contractes. Fins i tot van arribar a ser durant una temporada el “grup cooficial” de Sa Tanca, de Daniel Clavero i de la seva parella, Carla Alepo. També van actuar en diferents locals i festes d’arreu de l’lla, com per exemple a Sa Cova de ses Àmfores a Ciutadella; balls de Carnaval en el Casino 17 de Gener de Ciutadella; en revetles i pobles de Menorca, Hotels, etc.
De feina, ben ver que no els en faltava durant el període en què van estar a l’Illa. El seu equip de so, que per deferència dels oficials del Quarter de Santiago, els era transportat per un vehicle antic DKW, un petit furgó militar a tots els actes on els contractaven setmanalment.
Parlant d’equip de so, aquests quatre “militars” tenien, si no el millor, un dels millors equips d’instrumentació de l’època: el solista portava una Stratocaster Fender i un amplificador Fender Twin; el segon guitarra, una Rickenbacker 325 i un amplificador Vox AC-30 (el mateix que usava John Lennon de The Beatles); el baixista, un Höfner de violí i un amplificador Fender Bassman i, finalment, el bateria una Rogers de color blanc nacrat. L’equip de veus, un excepcional equip Dynacord amb efectes Binson model Echorec 2 i torres Dynacord amb mifrofonia Shure i AKG. En resum, un senyor equip.
No cal explicar que aquests quatre joves es van passar una mili d’allò més excepcional i fora del comú, però francament, tampoc no era normal que en una mateixa promoció s’esdevingués el cas de reunir quatre músics de primer nivell dins del panorama nacional espanyol i poder gaudir de la seva qualitat en l’àmbit insular.
Vaig tenir la gran sort de fer una enorme i sincera amistat amb dos dels seus components: José, el baixista, i sobretot amb Alberto, el bateria. Aquest em repetia textualment una vegada i una altra: “…Sincerament, tots ens tracten a cos de rei, però d’altra banda, a mi, particularment, la mili m’ha privat d’una infinitat d’actuacions i bolos que teníem contractats per Alemanya, Suïssa i Amèrica del Sud abans de venir a Menorca”.
Anys més tard, el 1975, Alberto, ja havent finalitzat el servei militar i de nou a Santabárbara, em va trucar per telèfon dient-me que tornava a Menorca per actuar a Ciutadella al Cercle Artistic en els carnavals els dies 8, 9, 10 y 11 de febrer. Com que jo també actuava amb la meva banda aquelles nits, no vaig poder anar a veure la seva actuació, però sí que en arribar ell a Menorca ens vam citar en una cafeteria (ja desapareguda) del centre de Maó que es deia Catisa, al carrer de ses Moreres; va ser l’última vegada que el vaig veure en vida. Alberto va morir de càncer dos anys més tard, el dimarts 5 de juliol de 1977 a les 5.00 h de la matinada.
En aquells anys, el grup D-70, de Ciutadella, Los Miki’s de Maó i Pipi’s 46 van ser els tres grups més excel•lents que rivalitzaven en el panorama musical de Menorca i que van destacar sobre la resta.
A mitjan 1971, i una vegada van haver acabat els quatre músics el servei militar, van tornar a les seves respectives bandes d’origen.

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